Onderhoud

Ik heb een onderhoudsverzoek, waar geef ik dit door?

Neem hiervoor contact op met onze klantenservice, op telefoonnummer 085 – 049 11 90

Vragen over storingen of ongewone voorvallen

Waar meld ik rook- of geuroverlast of een calamiteit?

U kunt uw melding het beste meteen doen via ons 24-uur servicenummer 085 – 049 11 90. Op dat moment gaan wij na waar de oorzaak van uw melding of klacht ligt. Afhankelijk van de urgentie van uw klacht, nemen wij binnen of buiten kantooruren weer contact met u op. Dan informeren wij u nader over de oorzaak. Waar mogelijk bieden wij op dat moment ook de oplossing voor uw klacht of melding, of de mogelijke verdere opvolging daarvan. Ook als u bezorgd bent, staat een medewerker u direct te woord.

Heeft u een ernstige calamiteit gezien en 112 gebeld? Ook in dat geval zouden wij graag via ons bovenstaande 24-uur servicenummer bericht ontvangen, zodat we zo snel mogelijk aanwezig kunnen zijn om de hulpdiensten te assisteren.

Ik heb een storing, waar meld ik dit?

Neem zo spoedig mogelijk contact op met Warmtebedrijf Amersfoort: 085 – 049 11 90.
Ons storingsnummer is 24 uur per dag bereikbaar.

Hoe werkt compensatie bij storing?

Indien wij een collectieve storing niet kunnen verhelpen binnen 8 uur, dan hebben particuliere klanten conform de Warmtewet mogelijk recht op een vergoeding. Deze wettelijke vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak. Daarnaast hebben warmtebedrijven vrijstelling van het betalen van compensatie bij één grote storing per jaar, mits deze binnen 24 uur is opgelost.

Houd er s.v.p. rekening mee dat het recht hebben op een vergoeding afhangt van uw individuele meterdata en uw precieze locatie in het Amersfoortse warmtenet. U hoeft uw compensatieverzoek niet aan ons door te geven; op het moment dat u recht heeft op een compensatie ontvangt u bericht van Warmtebedrijf Amersfoort.

Warmtebedrijf Amersfoort geeft geen compensatie indien:
– U als klant, of de betreffende storing niet onder de compensatieregeling van de Warmtewet valt,
– De onderbreking van de levering van warmte is voorzien, mits de leverancier de getroffen verbruiker tenminste drie dagen van tevoren op geschikte wijze op de hoogte heeft gesteld;
– De onderbreking van de levering van warmte zijn oorsprong vindt in de binneninstallatie van de verbruiker;
– De storing korter duurt dan de gestelde wettelijke tijdsduur.

Voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarming-en-blokverwarming/veiligheid-storingen.

Er komt een vreemde geur uit mijn meterkast. Moet ik dit melden?

In de aansluiting op het koud water zit een inlaatcombinatie. Dat is verplicht. Uit de inlaatcombinatie kan water komen, daarom is er een aansluiting op het riool aanwezig. Dit is de grijze buis: een sifon of waterslot, net als bij een wastafel. Deze kan droog komen te staan, waardoor er stankoverlast kan ontstaan: u ruikt het riool! Dit komt gelukkig maar weinig voor, en u hoeft het niet te melden.

De oplossing is om een beetje water in de opening van de sifon te gieten en daarna een scheut zonnebloemolie of olijfolie. De olie gaat verdamping tegen en dit lost het geurprobleem direct op.